Milyen monitort vegyek? Mi a különbség?
Van egy régi mondás informatikusok között, miszerint a monitor az egyetlen olyan hardver, amelyet egyfolytában nézni fogunk, ezért azon nem érdemes spórolni.
Mivel a monitor valóban kulcsszerepet játszik abban, hogyan érezzük magunkat hosszabb ülés után a számítógép előtt, ezért érdemes körüljárnunk a témát, mielőtt kiválasztjuk vásárláskor a monitor típusát.
CRT vagy TFT monitor?
Biztosan észrevette Ön is, hogy manapság egyre gyakoribb a számítógépeknél a TFT monitor, melyet ránézésre is megismerhetünk arról, hogy „lapos", szemben a régi, nagyméretű katódsugárcsöves monitorokkal. Ezek már teljesen más technológiával készülnek, ez teszi lehetővé a jelentős méretcsökkenést. Nézzük milyen különbségek vannak még:
CRT
előnyei: gyakran színhelyesebb, nagyon olcsó
hátrányai: nagy helyet foglal, sugárzása rongálja a szemet
TFT
előnyei: a technológiai különbség miatt kevésbé káros a szemre, energiatakarékos, kis helyet foglal és tetszetős
hátrányai: drágább, a színhelyes monitor pedig különösen drága, régebbi modelleknél alacsony lehet a látószög
A katódsugárcső (CRT) olyan elven működik, mint a régi tévék, sugároz. Mint a tévék esetében sem tanácsos közelről hosszan nézni, ezt az ilyen monitoroknál is elmondhatjuk. Ára viszont mára minimálisra csökkent. Sajnos igazán színhelyes monitorokat még mindig csak itt találunk elérhető áron, ezért a tervezők továbbra sem tudnak teljesen elszakadni a technológiától.
A TFT monitor már folyadékkristályos elven működik, ami sokkal élesebb képeket és a sugárzás megszűnését jelenti a számunkra - egy kis felárért cserébe. (Azt azért nem mondhatjuk, hogy ez már egyáltalán nem bántja a szemet, de mindenesetre már nem a fenti okokból. Egyszerűen ha valamire olyan hosszan koncentrálunk, mint ahogy sokan a monitorra, akkor elfelejtünk pislogni, vagy legalábbis ritkábban tesszük azt, mint normál esetben, ezért szemünk kiszáradhat, éghet.)
Nem utolsó szempont, hogy a mérete is változott az új monitoroknak, és ezzel együtt a súlya is. Így kisebb asztal kell hozzá (vagy a korábbin kevesebb helyet foglal, és mondjuk nem kell 10 cm-ről néznünk azt) és cipekedni sem kell annyit vele.
Ma már egyre kevésbé jellemző, de korábbi típusoknál hátrány volt még az alacsonyabb látószög (oldalról nézve kevésbé látjuk a monitor képét, vagy máshogy látjuk. Ha szemben ülünk a géppel, ezt nem okoz problémát, de ha egy sokfős családnak szeretnénk rajta egy filmet mutatni, akkor előfordulhat, hogy lesznek, akik panaszkodni fognak miatta.
Érdemes ezt letesztelünk a vásárláskor - ha van lehetőség rá - de legalábbis érdeklődni erről a technikai adatról.
A másik fontos szempont volt az első TFT-k megjelenésekor az ún. válaszidő. Ezt ms (millisecundum, magyarul ezredmásodperc)-ben adják meg, és alapvetően minél kisebb, annál jobb. Kiindulásnak azt érdemes tudnunk, hogy a gyors változásokat igénylő játékokra 12 ms alatt tartják alkalmasnak a monitorokat. Ez alatt nevezik a válaszidőt lassúnak.
Színes, szélesvásznú
TFT monitoroknál egyre több olyannal is találkozhatunk, mely már nem a hagyományos képarányra épül, hanem 16:10-esre, ami szélesvásznú hatást ad. Ezeket a típusszámban rendszerint W-vel jelölik (Wide) Aki sok mai filmet vagy sorozatot szeretne nézni rajta, azok számára nem kérdés, hogy ez jó választás, de vajon mi a helyzet a többi dologgal?
Az irodai munkára jó választás. Több ablak fér el, több dolgot látunk egyszerre és bőven jut hely olyasminek is, mint pl. a Windows Vista oldalsávja.
Az újabb játékok már támogatják az ilyen monitorokat, így nem hogy rosszabb nem lesz egy egy játékélmény, hanem talán még fokozódik azáltal, hogy több mindent láthatunk egyszerre. A régi játékokkal viszont kompromisszumokra kényszerülhetünk. Tudunk velük játszani, de kicsit torz lesz a kép (széthúzza a monitor) a régihez képest.
Ha ilyen monitoron törjük a fejünket, fontos azt is tudnunk, hogy a TFT monitorok rendszerint egy felbontásban adnak tökéletes képet (ez az ún. natív felbontás), ha annál kisebbre állítjuk, elmosott lesz kissé a kép. Ha viszont azt a nagy felbontást használjuk, minél nagyobb monitorra vágyunk, annál erősebb videókártyára lesz szükségünk, pláne ha egy újabb játékot szeretnénk rajta futtatni. Ha tehát játékra szeretnénk használni a monitort, figyeljünk erre is és csak akkorát válasszunk, amire a grafikus kártyánk még képes megfelelően kiszolgálni. Játékosoknak emiatt gyakran a legjobb választás egy 19 colos TFT Wide.
Az irodai munkára viszont nyugodtan választhatjuk a nagyobb monitort, mert könnyebben olvashatóak lesznek az adatok a nagyobb képen.