Miért nem működik mindig minden tőkéletesen? Cikkünkben Murhpy körmére nézünk...
Ha lefagyott a gép:
Kevés embernek adatik meg, hogy számítógép-használóként ne találkozzon legalább egyszer a Microsoft kék kaszásával. A „kékhalál" mint fogalom gyakorlatilag összenőtt a Windows operációs rendszer nevével, habár az újonnan megjelenő rendszerek s köztük az XP, vagy a Vista is generációkkal biztonságosabban fut, mint például a Windows 98.
Mi is valójában a lefagyás?
Egy olyan esemény, amelyet egy hiba váltott ki egy alkalmazásban vagy az operációs rendszerben. XP-ben az alkalmazások összeomlása nem veszélyezteti a rendszer működését, de jegyezzük meg, nem volt ez mindig így. Az operációs rendszer lefagyását olyan összeomlás váltja ki, amelyet memóriaveszteség, rossz eszközillesztők (driverek), hibás rendszerszintű műveletek vagy gyári hibás hardverek okozhatnak. Habár számos fagyás írható a memóriaveszteségek és a rendszerműveletek rovására, a legtöbbet mégis hibás driverek okozzák (monitor, VGA, hangkártya driverek).
Windows XP-ben a rendszer lefagyásakor automatikusan újraindul a gép, így nem láthatjuk a kékhalált, pedig számos fontos információval tud(na) szolgálni. Első lépésben tehát kapcsoljuk ki az automatikus újraindítást. Automatikus újraindítás kikapcsolása fagyáskor: Nyomjuk le a [Windows gomb] + Pause/Break gombot! A megnyílt ablakban válasszuk a Speciális fület. Indítás és helyreállítás részen belül kattintsunk a Beállítások -ra. Rendszerhiba részen belül szedjük ki a pipát az Automatikus újraindítás elől, és okézzuk le az ablakot. A lefagyások okát legtöbbször józan paraszti ésszel ki tudjuk találni. Ha nem, akkor ki kell elemeznünk a kékhalálon található információkat, és az interneten kell utánuk járni. Lássunk példát azokra az esetekre, amikor kitalálható a hiba forrása.
Kékhalál a Windows XP telepítése közben
Távolítsunk el minden olyan hardvert, amely nélkül még feltelepíthető a rendszer (hálózati kártya, hangkártya, modem stb.). Állítsuk vissza a BIOS beállításokat az alapértelmezésre. Töröljük le a partíciót, ahová telepíteni szeretnénk az XP-t, és hozzunk létre teljes formázással egy NTFS partíciót. (Olyan partíciót töröljünk, amelyen nincsenek fontos adatok!) Ha továbbra is lefagy a telepítés, elképzelhető, hogy a komolyabb hardverekkel van gond (VGA, memória, HDD stb.) Ha van rá lehetőségünk, próbáljunk beletenni más videokártyát, memóriát és teszteljünk. Ha újonnan vett a számítógép, érdemes az üzlettel felvenni a kapcsolatot. A hiba okát ettől függetlenül még kideríthetjük, olvassunk tehát tovább!
Kékhalál a telepítés után
Józan ész módszer. Egy hibátlan rendszer magától nem fagy le. Ha sok héten keresztül használtuk a gépet, és nem volt vele probléma, valószínűleg tettünk valamit az elmúlt napokban, ami most összeomláshoz vezetett. Ha például frissítettük a videokártya illesztőprogramját, akkor távolítsuk el, látogassuk meg a gyártó honlapját, és szerezzünk egy újabb verziót! Gondoljuk végig, milyen szoftvereket telepítettünk a napokban (víruskereső, tűzfal), és szükség esetén távolítsuk el őket, illetve látogassuk meg azok honlapját, hogy információt kapjunk, van-e másnak is hasonló problémája a szoftverrel. Figyeljük meg, mikor következik be a fagyás! Akkor például, ha elindítunk egy 3D-s játékot? Ekkor nyilván a videokártyával van probléma. Véletlenszerűen bármikor? Gyanús, hogy memória, tápegység vagy CPU. Használjunk tesztelő szoftvereket a CPU és a memória ellenőrzésére. Ha tudunk, cseréljünk tápegységet. Tuningoljuk a gépet? Állítsuk vissza a beállításokat az alap értékekre. Windows XP-ben a kékhalálról leolvashatunk egy hibakódot, aelyhez jobb esetben egy hibaüzenet is társul, és még jobb esetben egy fájlnév is, amely közrejátszott a rendszer megfektetésében. A fenti képernyőmentésen ezek a következők:
Hibaüzenet: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Hibakód: 0x00000050
Fájlnév: spcmdcon.sys
Ezek birtokában és a Google keresőt használva, keressünk rá a hibaüzenetre. A cikk megírásakor 79 900 találatot kapunk, de ha leszűkítjük a magyar oldalakra a találatokat, akkor is 602-t. Kis kutakodás után biztosan megtaláljuk a megoldást. Ha nincs hibaüzenetünk, keressünk a hibakódra! Természetesen itt is alkalmazható a nem létfontosságú hardverek eltávolítása módszer. Ha így stabilan fut a gép, egyesével tegyük vissza az eszközöket és teszteljünk, így könnyen rájöhetünk, melyikkel van probléma.
Automatikus rendszer-helyreállítás
Ha a rendszerünk annyira összeomlott, hogy sem az utolsó helyes konfigurációval, sem a csökkentett móddal már nem tudjuk orvosolni a problémát, használjuk az automatikus rendszer-helyreállítás (ASR) eszközt a gép felélesztéséhez! A szolgáltatás sajnos csak XP Professional alatt érhető el. Az ASR két részből álló folyamat, biztonsági mentés létrehozásából és a visszaállításból áll. Azonban ha nem hoztunk létre ASR mentőlemezt a gép összeomlása előtt, sajnos elfelejthetjük ezt a helyreállítási módot. Az ASR létrehoz egy helyreállító flopit és egy *.bkf fájlt, amely tartalmazza a boot- és rendszerpartíció összes adatát. (Ha nem tudjuk melyik a boot partíciónk, tegyük a következőket: Indítsuk el a Start menü Futtatás menüpontjával az msconfig-ot. A BOOT.INI fülön belül keressük meg a „default" értékét a boot loader részen belül. Ha megegyezik az operációs rendszer sorában lévővel, akkor a boot- és rendszerpartíció egy és ugyanaz.)
A flopival visszaállítható a bkf fájl teljes tartalma. Probléma akkor van, ha a köteten lévő adataink frissebbek, mint amelyek a biztonsági másolatban vannak. Ekkor az adatokat más módszerrel kell biztonságba helyezni, a rendszer-helyreállítás közben ugyanis megkérdezés nélkül formázásra kerül a boot- és rendszerpartíció, ami persze lehet egy és ugyanaz. Formázás után a helyreállító elindítja az operációs rendszer telepítését, és megkezdi a biztonsági másolat visszaállítását. A többi partíción lévő adatok természetesen érintetlenül maradnak.